آشنایی با اورینگ و انواع اورینگ در مهران پلیمر

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. خرید اورینگ
  4. chevron_left
  5. آشنایی با اورینگ و انواع اورینگ در مهران پلیمر

آشنایی با اورینگ و انواع اورینگ در مهران پلیمر، اورینگ به نوعی از واشر مکانیکی گفته می شود که به صورت گرد می باشد و جهت آب بندی به شکل استاتیک و یا دینامیک به کار گرفته می شود.

در واقع از اورینگ استفاده های بسیار فراوانی می شود. این نوع واشرها به دلیل قیمت مناسب، طراحی ساده وهمچنین نصب آسانی که دارند، یکی از کاربردی ترین و رایج ترین واشر ها در طراحی ماشین آلات و آب بندی مواد مختلف به شمار می روند.

آشنایی با اورینگ و انواع اورینگ در مهران پلیمر

تاریخچه تولد اورینگ

ساخت اولین نمونه های O-ring به سال ۱۸۹۶ و فردی سوئدی به نام جی او لوندبرگ بر و نیز فردی دانمارکی نیلز کریستسنسن در سال ۱۹۳۷ می گردد. کریستسنسن در سال ۱۸۹۱ وارد امریکا شد و در طی جنگ جهانی دوم کسب امتیاز تولید اورینگ را به دست آورده و بدین طریق هزینه ای هنگفت را از آن خود نمود. وی در آن زمان از این محصول به عنوان ابزاری پر کاربرد در تسلیحات جنگی یاد نمود.

تعریف کلی اورینگ

از جمله پر کاربرد ترین ابزار هایی که در طراحی ماشین آلات برای مهر و موم استفاده می شود، اورینگ نام دارد. دلیل استفاده فراوان از این وسیله قابلیت نصب آسان، کم هزینه بودن و نیز قابل اعتماد بودن آن است.

اورینگ ها از جنس الاستومر ها تولید و ساخته می شوند. الاستومرها موادی هستند که می توانند هر گونه فشار را تحمل کرده و از قدرت ارتجاعی و انعطاف پذیری بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.

همچنین الاستومر ها دارای سختی زیادی هستند. به طوری که سختی آن ها ۹۰ShoreA می باشد.

لازم به ذکر است که تحمل فشار این ابزار بسیار زیاد است. به طوری که این نوع واشر می تواند ده ها مگا پاسکال یعنی هزاران اسب بخار را متحمل شده، بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود.

در واقع این نوع واشر یا همان اورینگ توسط قالب های مختلفی طراحی و ساخته می شوند که از جمله این قالب ها می توان به اکستروژن، قالب گیری تزریقی و قالب بندی انتقالی اشاره نمود.

انواع اورینگها در مهران پلیمر

اورینگ NR و SBR:

این نوع از اورینگ از قدرت کششی بسیار بالایی برخوردار می باشد و همچنین در مقابل فشار وارده بسیار مقاوم بوده و به راحتی آسیب نمی بیند.

اورینگ NBR نیتریل :

این نوع اورینگ نمونه دیگری از اورینگ های موجود در بازار می باشد که در برابر انواع روغن های معدنی از جمله گریس ها مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. همچنین در برابر عوامل محیطی مانند سایش از قدرت دوام و استحکام بالایی برخوردار بوده و نیز حرارت زیاد نیز نمی تواند به آن آسیبی وارد کند یا در نوع کارکرد آن اختلالی ایجاد نماید.

اورینگ HNBR:

این نمونه از اورینگ ها دارای مقاومت سایشی زیادی بوده و می توانند فشار بالا را نیز متحمل شوند. همچنین این نوع از واشر در برابر مواد مختلف از جمله مواد هیدروکربوری و روغن ها از قدرت استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار می باشد.

اورینگ وایتون Viton:

اورینگ وایتون Viton دارای مقاومت فیزیکی زیادی بوده و در مقابل حرارت و فشار زیاد و همچنین انواع روغن ها، اسید ها بنزین و آب کلردار بسیار مقاوم است. همچنین به راحتی مقاومت خود را از دست نمی دهد.

آشنایی با اورینگ و انواع اورینگ در مهران پلیمر

اورینگ EPDM:

این گونه از اورینگ ها می توانند در مقابل اثرات منفی و مخرب آب شور دریا، آب معمولی و اسید ها از خود مقاومت بالایی نشان دهند. همچنین این اورینگ می تواند اوزون را به راحتی تحمل کند.

اورینگ سیلیکون :

سیلیکون دارای مقاومت حرارتی و الکتریکی بالایی بوده و از خاصیت رنگ پذیری زیادی برخوردار می باشد. در واقع این نوع محصول در مصارف بهداشتی، پزشکی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین سیلیکون قادر است تا هوای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه فارنهایت را نیز متحمل شود.

اورینگ فلوروسیلیکون :

فلوروسیلیکون در برابر مواد مختلف از جمله بنزین استحکام بسیار زیادی دارد و می تواند حرارت و برودت بالای هوا را نیز تحمل نماید.

چگونه می توان یک O-ring با کیفیت را تشخیص داد؟

نسوز بودن اورینگها یکی از نشانه های اصلی کیفیت آن ها می باشد. اگر می خواهید بدانید یک O-ring تا چه اندازه دارای کیفیت است، باید به جنس آن دقت کافی نمود.

برای این منظور باید آن را کمی کشید. بعد از اینکار اگر O-ring بدون آنکه شکل اولیه خود از دست دهد، به حالت اولیه خود باز گشت می توان نتیجه گرفت که از جنس خوب برخوردار بوده و نسوز است.

اما اگر پس از کشیده شدن شکل اولیه خود را از دست داده و سوراخ هایی در آن ایجاد شود؛ اورینگ کیفیت بالایی ندارد. O-ring های بی کیفیت پس مدتی استفاده از حالت نرمی در آمده و شکننده می شوند. این در حالی است که O-ring های با کیفیت به مرور زمان و در برخورد با مواد موجود در ماشین آلات، دچار خرابی و آسیب نخواهند شد.

اورینگ متری چیست؟

به طور معمول O-ring ها به صورت مدار بسته و متناسب با قطر پیستون و سیلندر ساخته می شوند. اما گاهی نمی توان اندازه دقیق و متناسب را در بازار پیدا نمود. سازندگان این ابزار برای رفع چنین مشکلی اقدام به طراحی و ساخت O-ring متری اقدام کرده اند.

به O-ring های متری O-ring مدار باز نیز می گویند. در چنین شرایطی می توان به کمک چسب مخصوص اورینگ مقدار مورد نیاز خود را انتخاب کرده و دو سر آن را به هم چسبانید.

سایز و ابعاد این نوع O-ring نیز همانند نوع مدار بسته آن متفاوت است. از کاربرده های O-ring متری استفاده برای درز بندی و آب بندی است. همچنین این محصول در متریال های متنوع و نیز اشکال مربع و گرد ساخت می گردد.

روش تولید اورینگ به چه صورت است؟

این ابزار پر کاربرد به طریق قالب گیری و اکستروژن ساخته می شوند. با تبدیل کردن انرژی مکانیکی به حرارتی ماده اولیه که لاستیک است، نرم و حالت پذیر می شود و سپس اقدام به قالب گیری می نمایند. در این شرایط باید به اندازه دما دقت نمود، چرا که افزایش بیش از حد آن باعث خراب شدن لاستیک می گردد. در نتیجه با کاهش گرمای اضافی در آن از خراب شدن لاستیک جلوگیری به عمل می آورند.

سخن آخر

لازم به ذکر است که اورینگ ها به عنوان یک آب بند دو طرفه به شمار می روند و به همین علت در دستگاه های زیادی به کار گرفته می شوند. همچنین برای ساخت اورینگ ها از مواد خاصی استفاده شده است که از کشش و تراکم مولکولی بسیار بالایی برخوردار هستند

و در اثر فشار های وارده یا فشردگی زیاد دچار پارگی نمی شوند و آسیبی به آن ها وارد نمی شود. اگر شما نیز به این محصول پر کاربرد نیاز دارید، ضمن تعیین مشخصات مد نظر خود می توانید

به صورت آنلاین محصول خود را از طریق این سایت مهران پلیمر لاوین سفارش دهید. همچنین برای اطلاع دقیق از اورینگ متناسب با دستگاه هایتان، می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مهران پلیمر لاوین تماس حاصل نماییید.

آشنایی با اورینگ و انواع اورینگ در مهران پلیمر

خرید اورینگ, مقالات
فهرست
واتساپ شرکت مهران پلیمر
ارسال از طریق WhatsApp
Call Now Buttonتماس فوری